باتری خودروهای الکتریکی چقدر عمر می کنند؟

باتری حودروهای الکتریکی

باتری خودروهای الکتریکی چقدر عمر می کنند؟

 

باتری‌ خودروهای الکتریکی ممکن است عمر طولانی‌تری از باتری‌های موبایل یا لپ‌تاپ داشته باشند، اما عمر آن‌ها واقعا چقدر است؟

 

همنند هر باتری که عمر مفیدی دارد میدانیم  ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی در طول زمان کاهش می‌یابد، اما درحال حاضر با پیشرفت‌های فناوری، اندازه‌گیری دقیق این کاهش ظرفیت کار دشواری است. عامل اصلی تخمین عمر باتری، مالکان خودرو و چگونگی برخورد آن‌ها با نحوه استفاده از وسیله نقلیه است: 

 

اینکه باتری مدل‌های تسلا پس از طی کردن مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتری ۱۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهند خیلی عجیب نیست. در مقابل، یک نیسان لیف که در لندن به عنوان تاکسی فعالیت می‌کند، مسافتی بیش از ۲۷۰ هزار کیلومتر را با باتری اصلی خودش طی کرده و سپس بدون هیچ مشکلی به شخص دیگری فروخته می شود.

 

عوامل مختلفی در حفظ سلامت باتری‌ها

 

  • نحوه استفاده از خودرو

باتری‌های لیتیوم یونی تمایلی به شارژ شدن کامل ندارند. چون گرما دشمن سیستم‌های باتری است و حین شارژ سریع و استفاده از باتری در ولتاژ بالا، گرمای زیادی ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود که مالکان همیشه سعی کنند خودروهای الکتریکی خود را در محدوده شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارند.

 

با افزایش شتاب خودرو الکتریکی گرمای زیادی تولید می‌ شود. و در برخی از نرم افزارهای بکار رفته در این خودروها سیستم اعلان هشدار برای کارهایی که در کاهش عمر باتری تاثیر گذار است قرار داده شده است.و همچنین سیستم‌های مدیریت باتری در برخی خودروهای الکتریکی مانند پورشه تایکان قراردارد که با مسیریابی ماهواره‌ای میتواند نزدیکترین جایگاه شارژ را به وسیله نقلیه نشان دهد.

 

  • دمای باتری، عامل حیاتی

دمای محیط عامل دیگری است که باید به آن توجه شود، چون گرما و سرمای شدید می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی عمر باتری خودرو داشته باشد. پک‌های باتری که به سیستم مدیریت حرارتی فعال مجهز هستند، نسبت به آن‌هایی که وابسته به خنک‌کننده هوا هستند دیرتر خراب می‌شوند، چون با نگه داشتن محدوده دمایی ثابت می توانند به عملکرد بهتر باتری کمک کنند.

 

خودروسازان به خوبی دریافته اند که خریداران خیلی نگران طول عمر باتری‌های خودروهای الکتریکی هستند  و به همین دلیل مدت زمان گارانتی باتری‌ها خیلی بیشتر از گارانتی خودرو است.