نحوه کالیبراسیون باتری موبایل اندرویدی

کالیبراسیون باتری

رفع مشکل نمایش نادرست درصد شارژ در گوشی های موبایل اندرویدی با کالیبره کردن باتری

گاهی برای دارندگان گوشی های هوشمند پیش آمده با اینکه درصد شارژ باتری موبایلشان عددی مانند 20درصد بوده به ناگهان گوشی خاموش می شود و یا با اینکه 100درصد شارژ بوده خیلی زود 70درصد مشاهده می شود. اولین کاری که می توان کرد کالیبراسیون باتری است که باید تنظیم مجدد شود.با استفاده بیشتر از دستگاه، باتری در چندین نقطه تخلیه و شارژ می شود. این شارژهای زیاد باعث می شود تراشه خواندن اطلاعات دقیق خود را از دست بدهد. با سپری شدن عمر باتری به صورت نامحسوس توان نگه داری شارژ باتری کاهش می یابد.هر باتری یک تراشه هوشمند دارد. این تراشه سیگنالی را ارسال می کند که نشان می دهد سطح فعلی باتری چیست. تلفن هوشمند اندرویدی شما این سیگنال را گرفته و در صفحه نمایش می دهد.

کالیبره کردن باتری، در واقع بروز رسانی و ترمیم اطلاعاتی است که سیستم‌عامل دستگاه هوشمند شما از وضعیت باتری در اختیار دارد. کالیبره کردن باتری کمک می‌کند تا ضمن شارژ کامل باتری، هنگام تخلیه نیز اطلاعاتی صحیح نمایش داده شود. برای انجام مراحل کالیبره کردن باتری موبایل و رفع مشکل نمایش نادرست درصد شارژ در اندروید دستورالعمل زیر را دنبال نمایید.

 

– آنقدری از دستگاه استفاده کنید تا شارژ  آن به انتها رسیده و بدلیل نداشتن شارژ کافی خاموش شود.

– پس از خاموش شدن دستگاه مجدد آن را روشن کرده و اجازه دهید خاموش شود.

– دستگاه را  به شارژر  متصل کنید و به پریز برق بزنید و آن‌ را دستگاه را روشن نکنید و اجازه دهید تا دستگاه کاملاً  به میزان صد درصدی شارژ شود.

– دستگاه را از شارژر جدا و آن را روشن کنید. اگر نمایش شارژ صد در صدی نبود در همین حالت که دستگاه روشن را به شارژر متصل کنید تا ظرفیت باتری به صد درصد برسد.

– برای رفع مشکل نمایش نادرست درصد شارژ، شارژر را از دستگاه جدا و دستگاه خود را روشن و خاموش نمایید. اگر بعد از روشن و خاموش کردن دستگاه، ظرفیت باتری ۱۰۰ درصد نبود، مجددا آن را به شارژر  وصل کنید و اجازه دهید تا به صد درصد برسد.

– دو مرحله قبل را آنقدر تکرار کنید تا میزان ظرفیت برابر با ۱۰۰ درصد باشد تکرار کنید.

– دستگاه را روشن نمایید و اجازه دهید شارژ آن به‌طور نرمال تخلیه شده، به صفر درصد برسد و خاموش گردد.

– دستگاه را به شارژر وصل کنید بدون آن‌که موبایل را روشن کنید و اجازه دهید یک‌بار به‌طور کامل شارژ شود. پس از کامل شدن شارژ، اطلاعات محاسبه میزان ظرفیت باتری در سیستم‌عامل اندروید دستگاه ریست می‌گردد و مشکل نمایش نادرست درصد شارژ رفع می‌گردد.

 

کالیبراسیون باتری چه کاری انجام می دهد و چه کاری انجام نمی دهد؟

کالیبراسیون باتری صرفاً مربوط به خواندن دقیق عمر باتری است. در صورتی که عمر باتری را زیاد نکرده و بهبود نمی بخشد . این یک خرافه قدیمی است که از سال ها قبل از وجود داشتن باتری های لیتیوم یون ، تراشه های هوشمند و حسگرهای هوشمند در تلفن ها و لپ تاپ ها به جای مانده است که با کالیبراسیون عمر باتری زیاد می شود!.

کالیبراسیون باتری نیز سلامت باتری آندروید شما را نشان نمی دهد . مقدار مصرف باتری و شارژ و دشارژ آن بر روی کالیبراسیون آن تأثیر می گذارد.

 

 

چه زمانی باید باتری را کالیبره کنید

تنها زمانی که به کالیبره کردن باتری احتیاج دارید این است که اطلاعات نادرست مشاهده شود. به عنوان مثال ، اگر تلفن شما 30 درصد عمر باتری را نشان می دهد ، بلافاصله به 5 درصد کاهش یافته و خاموش می شود ، این نشان دهنده باتری غیر کالیبره شده است.

این مورد در هنگام شارژ نیز صادق است. وقتی شارژ باتری کم دارید و شروع به شارژ می کنید ، گاهی اوقات باتری تا 80 یا 90 درصد خیلی سریعتر از حالت عادی شارژ می شود. اما همین که آن را از برق بکشید با کمی استفاده خیلی سریع هم تخلیه می شود.

به زبان ساده ، اگر میزان باتری و میزان مصرف با هم مطابقت ندارند ، باید آن را کالیبره کنید.

 

از کالیبراسیون باتری به میزان کم استفاده کنید

تخلیه کامل یا تخلیه عمیق می تواند طول عمر باتری لیتیوم یون شما را کاهش دهد. هر چقدر باتری شما به طور کامل تخلیه شود ، عمر آن کمتر می شود. بعد از هر بار تخلیه کامل مقدار کمتری از شارژ و انرژی را نگه می دارد.