شارژ باتری گوشی موبایل در شبکه 4G بیشتر مصرف می شود یا در شبکه 3G

شارژ باتری گوشی موبایل در شبکه 4G بیشتر مصرف می شود یا در شبکه 3G

در گذشته تلفن های همراه ما در اصل برای اجازه دادن به تماس های تلفنی و پیام کوتاه بود. امروزه آنها اغلب امکاناتی دیگر به عنوان سرگرمی،  وبگردی ، تماشای فیلم ، پخش موسیقی و پادکست و البته بازی کردن نیز در خود قرار داده اند. با پیشرفت خدمات مخابراتی و پیشرفت تکنولوژی گوشی های موبایل و بوجود آمدن نسل گوشی های هوشمند و امکان استفاده از اینترنت همراه ، نسل های 2G ، 3G ، 4G و در آینده نزدیک 5G در این گوشی ها را شاهد هستیم . در این باره به مصرف شارژ باتری موبایل های هوشمند در شبکه 3G و 4G می پردازیم.

 

آیا 4G از 3G بیشتر انرژی و شارژ گوشی را مصرف می کند ؟

اغلب اوقات پرسش این سوال با  پیش فرض 4G انرژی باتری را سریعتر از 3G می کشد پاسخ داده می شود.

اما مانند بسیاری از سوالات مربوط به فناوری ، این سوال دارای یک پاسخ کوتاه و آسان و همچنین یک پاسخ طولانی تر و ظریف تر است که موضوع را با عمق بیشتری بررسی می کنیم.

پاسخ کوتاه این است که همه چیز با هم مساوی است ، شبکه 4G در تلفن های هوشمند امروزی از باتری با سرعت بالاتری نسبت به رادیوی 3G که عملکردهای مشابهی دارد انرژی مصرف می کند. 

 

پاسخ طولانی ترهم این هست که ما به آن می پردازیم. شبکه 4G یک تلفن هوشمند صرفاً به طور کلی انرژی بیشتری نسبت به شبکه 3G مصرف می کند. اما واقعیت این است که مصرف باتری تلفن هوشمند بسیار امر  پیچیده ای است. دلایل مختلفی برای توضیح آن وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

 

فرکانس

فرکانس سیگنال مهم است زیرا طول موج های مختلف رادیویی در واقع در سطوح مختلف انرژی مصرف می کنند. هرچه سیگنال قوی تر باشد ، باتری تلفن شما برای تشخیص و جمع آوری آن سیگنال کمتر انرژی مصرف می کند. به همین دلیل است که یک تقویت کننده سیگنال می تواند باعث افزایش عمر باتری تلفن شما در مناطق با سیگنال ضعیف شود. افزایش قدرت سیگنال به معنای مصرف کمتر باتری است.

هنگام حرکت (معمولاً در یک وسیله نقلیه ، پیاده روی ، دویدن یا دوچرخه سواری و…) تا زمانی که به محدوده دامنه برج مخابراتی مورد نظر  نرسیده ، اتصال شبکه تلفن شما توسط یک برج مخابراتی حفظ می شود. 

 

شبکه های موبایل GSM از فرکانس ۹۰۰/۱۸۰۰Mhz استفاده می کنند.

شبکه ۳G از فرکانس ۲.۱GHz استفاده می کند. اگرپوشش شبکه قوی 3G باشید و پوشش شبکه 4G ضعیف باشد مصرف باتری در حالت ۳G کمتر خواهد شد.

 شبکه LTE) 4G) از فرکانس ۲.۶GHz.استفاده می کند. اگرپوشش شبکه قوی 4G باشید و پوشش شبکه 3G ضعیف باشد مصرف باتری در حالت 4G کمتر خواهد شد.

 

آنتن دهی و سیگنال 

اگر در جابجایی از مکانی به مکان دیگر هستید  مکان غیرثابتی باشید و یا در جایی باشید که به صورت مداول پوشش شبکه در حال تغغیر و ناپایدار باشد و حالات شبکه بین  شبکه های ۳G و ۴G تغییر کن باعث اتلاف انرژی باتری خواهد شد.

 

سرعت انتقال دیتا

در شبکه 4G  انتقال دیتا نسیبت به شبکه 3G سریعتر انجام می شود بنابراین مصرف باتری بیشتری خواهد داشت ولی در نهایت سرعت بالاتر باعث رضایت بیشتر کاربران در اکثر اوقات را بوجود میاورد .

 

در نهایت از نظر ماندگاری انرژی و شارژ باتری، خاموش کردن سرویس شبکه 4G در بیشتر شرایط باعث می شود که باتری گوشی هوشمند بیشتر دوام بیاورد. اما اگر فقط به استفاده از سرویس شبکه 3G محدود شویم ، تجربه کاربر موبایل هوشمند بسیار مطلوب نخواهد بود و بسیاری از کاربران استفاده از سرویس کند را نمی پذیرند.