دلایل انفجار باتری گوشی های هوشمند و راه های جلوگیری از آن

دلایل انفجار باتری گوشی های هوشمند و راه های جلوگیری از آن

احتمالا شندید که باتری موبایل احتمال دارد منفجر شود.نگران نباشید باتری تلفن هوشمند شما به احتمال زیاد منفجر نمی شود اما ممکن است در شرایطی خاص این اتفاق بیفتد. برای ایمن ماندن از این شرایط خطرناک که می تواند برای باتریرخ دهد باید مواردی را رعایت کنید.

 

شاید شنیده باشید باتری موبایل سامسونگ یک کاربر در جایی از دنیا منفجر شده.باید بدونید این اتفاق فقط برای یه نوع یا یک مدل باتری فقط رخ نمیدهد. . یک باتری لیتیوم یون فارغ از اینکه در چه دستگاهی قرار دارد کارکردی یکسان دارد و همه آنها خطرات یکسانی دارند.

 

این خطرات چیست؟ و چگونه می توانید این خطرات کاهش دهید؟ این همان چیزی است که ما قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم.

 

انفجار باتری تلفن های هوشمند: واقعیت ها

 

باتری های لیتیوم یون مدرن باتری های قابل شارژ امروزی برای همه چیز از تلفن های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه تسلا ظرفیت انفجار بسیار بالایی دارند.

با بالا بردن گرما در آزمایشگاه و در معرض گرما و حرارت قرار دادن باتری می توانیم باعث انفجار آن بشویم اما خارج از آزمایشگاه  که کاربر نمی تواند منبع بسیار گرمی را روی باتری قرار می دهند پس چگونه این باتری ها در دنیای واقعی منفجر می شوند؟

 

در اینجا باید مواردی پی در پی را بررسی کنیم  که در داخل یک باتری لیتیوم یون قبل و حین انفجار چه اتفاقی می افتد:

 

1-به دلیل اتصال کوتاه در مدار شارژ یا دلیل خارجی دیگر  یک منطقه از باتری شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.

2-واکنش شیمیایی داخل ناحیه گرم نیز شروع به تولید گرمای خود می کند که در فرآیندی معروف به گرم شدن بیش از حد الکترولیت به مناطق دیگر گسترش می یابد.

3-سرانجام این گرما باعث می شود که الکترولیت به جریان بیفتد که باعث از بین رفتن پوشش باتری می شود.

4-مایعات بسیار قابل اشتعال و داغ  به اطراف محفظه داخلی فشار می آورند و معمولاً محفظه اطراف موبایل و هرچیزی که  کنار آن است را می سوزاند یا ذوب می کند.

این واکنش ، معروف به “فرار از حرارت” ، بسیار خطرناک به نظر می رسد اما یک واقعیتی وجود دارد که باید خیال شما را راحت کند. تولید کنندگان به طور مداوم از ویژگی های ایمنی جدید در باتری های لیتیوم یون استفاده می کنند که احتمال این خطرات را کاهش می دهد ، یا حداقل آسیب ناشی از آن را کاهش دهید.