سولفات باتری

نشت باتری

چطور باتری ها شروع به نشت می کنند(نشت باتری)؟

 برای ما و شما تا بحال این اتفاق افتاده است که باتری های کنترل از راه دور یا  عروسکی و اسباب بازی بررسی کرده و با باقی مانده سفید رنگی به باتری ها  چسبیده است مواجه شدید. اگر باتری های شما مدت زیادی در دستگاهی بدون استفاده قرار گیرد ، مطمئناً نشت می کنند.

عمدتا این باتری های قلیایی و باتری های کربن روی هستند که احتمال نشت دارند . این به دلیل نحوه تولید انرژی آنها است. باتری نوعی مخزن است که در آن واکنش شیمیایی اتفاق می افتد. به بیان ساده ، واکنش ناشی از واکنش دو نوع مختلف فلز (+ و -) به یکدیگر و تولید برق در صورت اتصال به دستگاه است. این دو نوع فلز به طور مستقیم با یکدیگر تماس ندارند ، اما از طریق یک هادی مایع یا “الکترولیت” که باتری با آن پر می شود ، کار می کنند. این الکترولیت است که می تواند شروع به نشت کرده و در خارج از باتری بلورهای برفکی سفید ایجاد کند .

 

چگونه این اتفاق می افتد؟

وقتی باتری برای مدت طولانی بدون شارژ باقی بماند یا مدت زیادی در دستگاه خالی بماند ، یک گاز در باتری تشکیل می شود. اگر فشار گاز بیش از حد شود ، لایه محافظ باتری می شکند (این راهکار توسط سازنده باتری برای جلوگیری از انفجار در داخل باتری انجام شده است). بدین ترتیب الکترولیت خارج می شود و در نهایت با نشت و سولفات باتری مواجه می شوید.

اگر یک اسباب بازی یا دستگاه برای مدتی استفاده نمی شود ، بهتر است باتری ها را از آن خارج کنید.

 

چگونه می توان باتری نشتی را تشخیص داد

برای تشخیص باتری در حال نشت ، می توانید به حس بویایی و بینایی خود اعتماد کنید.

  • وقتی دستگاه را باز می کنید و باتری ها را در معرض دید قرار گرفت، بوی شیمیایی می دهد. باتری آسیب ندیده بو ندارد ، بنابراین به محض این که بوی چیزی را حس کردید ، می دانید که با نشت باتری روبرو هستید.
  • می توانید یک مایع برفکی سفید رنگ را ببینید. این الکترولیتی است که به دلیل افزایش فشار از لایه محافظ باتری نشت کرده است.

با نشت باتری چه می کنید؟ سه نکته ساده!

  1. ابتدا چند اقدام احتیاطی انجام دهید:
    • دست ها را با دستکش بپوشانید. این مواد شیمیایی ممکن است به پوست دست شما آسیب برساند و لباس شما را کثیف کند. با انجام این اقدامات احتیاطی می توان از این امر جلوگیری کرد. اگر دستکش نمی پوشید ، باید دستان خود را بشویید.
    • اطمینان حاصل کنید که اتاقی که در آن کار می کنیددستگاه تهویه مطلوبی دارد.
    • دور از دسترس و دید کودکان کنجکاو  کار کنید.
  2. باتری های نشتی را از دستگاه جدا کنید:
    • باتری هایی را که نشت می کنند از محفظه های آنها جدا کنید (ترجیحاً دستکش بپوشید)
    • باتری های سولفات زده شده را در یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید.
      به این ترتیب کاملاً مشخص است که باتری ها خراب شده اند و باید با احتیاط کار کرد.
  3. دستگاه خود را پس از خارج کردن باتری سولفات کرده  تمیز کنید:
    • آب لیمو یا سرکه.
      یک دستمال پنبه یا پارچه را در آبلیمو یا سرکه آغشته کنید و از آن برای پاک کردن بقایای برفک سفید رنگ به آرامی استفاده کنید.
    • عجله نکنید.
      برفک های های سفید رنگ به مایع اسیدی واکنش نشان می دهند و پس از مدتی از بین می روند. آن را به آرامی با یک مسواک قدیمی یا پارچه پاک کنید تا دستگاه شما کاملا تمیز شود. برای خشک کردن از سشوار نکنید ، زیرا ممکن است به دستگاه آسیب برساند.