دلایل متورم شدن باتری موبایل و راه های جلوگیری از بادکردگی باتری

دلایل متورم شدن باتری موبایل

دلایل متورم شدن باتری موبایل و راه های جلوگیری از بادکردگی باتری

باتری های لیتیوم یون دارای یک مدار کنترل شارژ داخلی هستند که روش شارژ ویژه ای را برای ما انجام می دهد. در صورت عدم استفاده ، دلیل آن این است که این مدارهای داخلی مقدار کمی جریان را از باتری می کشند. در صورت عدم استفاده ، باتری از بین می رود مدت زمان طولانی تخلیه می شود. باتری های لیتیوم یون دوست ندارند به صفر ولت برسند. وقتی این کار را می کنند ، حتی یک بار هم که شده ، حدود 70٪ از ظرفیت خود را از دست می دهند و بی فایده می شوند. بنابراین ، اگر می خواهید باتری خود را مفید نگه دارید ، بهتر است آن را شارژ کنید ، بگویید سالی یک بار تا شارژ کامل.

 

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که باتری گوشی موبایلتان به طرز عجیبی باد کرده و تغییر شکل دهد! اما دلیل این تغییر شکل و تورم باتری چیست؟ آیا باد کردن و تورم باتری گوشی موبایل می‌تواند خطرساز باشد؟ چطور می‌توانیم از تورم و باد کردن باتری گوشی خود جلوگیری کنیم یا اگر باتری گوشی ورم کرد باید چه کنیم؟

 

چه عواملی باعث تورم باتری می شود؟

بیشترین علت تورم باتری، پیری و تمام شدن عمر باتری است. هنگامی که باتری پیر می شود ، مواد شیمیایی آن تحت واکنش های شیمیایی تولید گاز قرار می گیرند. این گاز همان چیزی است که باعث می شود باتری منبسط شود.

این فرآیند غالباً به عنوان گازگرفتگی یا خارج شدن گاز از آن یاد می شود .

علت دیگر تشکیل گاز ، آسیب رساندن به جداکننده های بین لایه های داخل باتری است. که می تواند باعث شود بخش های مختلف باتری با یکدیگر تماس پیدا کنند و گاز تشکیل شود.

دلایل گوناگونی می‌توانند منجر به باد کردن یا تورم باتری لیتیوم یونی گوشی های موبایل شوند، بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که همیشه یک دلیل باعث بروز این پدیده است. دلیل دیگر تورم و باد کردن باتری گوشی های موبایل مربوط به استفاده نادرست و توجه نکردن به مسائل خاصی از سوی کاربران می‌شود. برای مثال استفاده از شارژرهای غیر اورجینال و غیر استاندارد یا بیش از اندازه شارژ کردن باتری گوشی از جمله مسائلی هستند که در بروز مشکل مذکور یعنی تورم و باد کردن باتری گوشی تاثیرگذار خواهند بود.

 

 

اگر با مشکل باد کردن باتری موبایل رو به رو شدیم چه کنیم؟

پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم به شدت نکات ایمنی را در رابطه با این قضیه در نظر بگیرید. زمانی که باتری لیتیوم یونی متورم شود و شدت تورم در آن زیاد باشد، شما تقریبا با یک بمب کوچک رو به رو خواهید بود که هر لحظه امکان انفجار و آتش گرفتن آن وجود دارد. بنابراین سعی کنید جوانب احتیاط را رعایت نمایید. به هیچ عنوان گوشی که باتری آن متورم شده را به شارژ نزنید یا آن را با گرما و سرما در تماس مستقیم قرار ندهید. توصیه می‌کنیم در صورت امکان باتری گوشی را در این حالت از آن خارج کنید و آن را در مکانی قرار دهید که دور از دسترس باشد.

 

خطرات تورم باتری چیست؟

در بدترین حالت ، باتری متورم می تواند باعث آتش سوزی یا انفجار شود. هنگامی که قسمتی از باتری لیتیوم سوراخ شود اتفاق می افتد و اکسیژن هوا با مواد شیمیایی داخل باتری بایکدیگر واکنش می دهند.

جدا از خطر آتش سوزی، سوراخ شدن باتری همچنین خطر تنفس گاز سمی را که در داخل باتری ایجاد شده ایجاد خطر می کند.

باتری متورم شده امکان شعله ور شدن و آتش گرفتن را دارد و باید برای جلوگیری از حادثه راه کارهایی را در پیش گرفت.

 

نحوه شناسایی باتری متورم شده

قبل از رفتن به سراغ باتری نتورم شده، ابتدا باید بررسی های لازم صورت گیرد.

باتری را بررسی کنید

ساده ترین راه برای تشخیص تورم باتری این است که به سادگی به خود باتری نگاه کنید. تلفن یا لپ تاپ خود را باز کنید تا به محفظه باتری دسترسی پیدا کنید و صاف بودن تمام سطوح باتری را بررسی کنید. اگر باتری دارای برآمدگی یا تورم است ، زمان تعویض آن فرا رسیده است.یک روش خوب برای تست صاف بودن باتری قرار دادن آن روی یک سطح صاف و چرخاندن آن به اطراف است. اگر باتری آزادانه بچرخد ، احتمالاً شروع به تورم کرده است. این روش خوب برای استفاده در زمانی است که مطمئن نیستید باتری از دچار مشکل شده یا خیر.

دستگاه را بررسی کنید

برخی علائم در دستگاه ها وجود دارد که به وضوح می توان تورم باتری را مشاهده کرد. وقتی باتری منبسط می شود ، نیروی زیادی به اجزای دیگر وارد می کند. بنابراین اگر دستگاه شما شروع به تغییر شکل ناگهانی داده باید باتری را بررسی کنید.

اگر لپ تاپ ، تلفن یا ساعت هوشمند شما یکی از علائم زیر را دارد ، باید باتری را از نظر مشکلات بررسی کنید:

  • قسمت هایی دستگاه از حالت عادی خارج شده است. به عنوان مثال ، وقتی دیگر درزهای پوشش لپ تاپ یا تلفن شما بهم نخورد و دستگاه به وسیله چیز دیگری آسیب نبیند.
  • صفحه لمسی یا صفحه کلید بلند می شود. این مورد بیشتر در لپ تاپ ها دیده می شود. نواحی صفحه کلید و لپ تاپ لپ تاپ ضعیف تر از بقیه قسمت ها است ، بنابراین احتمالا باتری برآمده ای احتمالاً به این مناطق فشار می آورد.
  • گوشی موبایل به درستی در قاب خود جا نمیگیرد .   ممکن است به دلیل تورم باتری، موبایل در قاب بیرونی که برای محافظت از گوشی تهیه شده قرار نگیرد.
  • کمی برآمدگی در نمایشگر. در دستگاه های کوچکتر مانند تلفن، باتری در زیر صفحه قرار دارد. وقتی باتری منبسط می شود ، می تواند صفحه را به سمت بالا فشار دهد. گاهی اوقات همراه با تغییر رنگ در صفحه یا بخشی از آن به درستی کار نمی کند.

آیا باید باتری را در یخچال یا فریزر قرار دهید؟

گاهی اوقات افراد توصیه می کنند برای افزایش عمر باتری آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. دلایل مختلفی وجود دارد که بدون توجه به متورم بودن یا نبودن باتری ، فکر خوبی نیست.

  • باتری لیتیوم  یونی به شدت با آب واکنش نشان می دهد. به همین دلیل ، باتری ها باید در جای خشک نگهداری شوند. یخچال و فریزر رطوبت بالایی دارند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.
  • یخ زدگی باعث جمع شدن اجزای باتری می شود.
  • در برخی موارد ، باید باتری را از فریزر خارج کنید. وقتی این کار را انجام می دهید ، باتری در معرض تغییر زیادی دما و همچنین رطوبت حاصل از تراکم قرار می گیرد. همانطور که تاکنون یاد گرفته اید ، هر دو می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

 

 

چگونه از تورم یا باد کردن باتری گوشی موبایل جلوگیری کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین سعی کنید از اقداماتی که ممکن است منجر به تورم باتری گوشی هوشمندتان شوند اجتناب کنید.

رعایت موارد زیر می تواند تا حد ممکن از تورم باتری موبایلتان جلوگیری کند:

 

1-برای مدت زمان طولانی گوشی را به شارژ نزنید: داغ شدن بیش از اندازه باتری گوشی علاوه بر کاهش کیفیت و عمر آن می‌تواند منجر به تورم و باد کردن باتری هم شود. هنگامی که گوشی خود را برای مدت زمان های طولانی به شارژ بزنید دقیقا همین حالت رخ می‌دهد و باتری گوشی شما بیش از اندازه داغ می‌شود و امکان تورم و باد کردن در آن افزایش می‌یابد.

2- از شارژر مناسب، اصل و اورجینال استفاده کنید: متاسفانه شارژرهای جعلی و بی کیفیت زیادی در بازار وجود دارد  که  حتی از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با شارژهای  اصلی ندارد. استفاده از این شارژرها یکی از اصلی ترین دلایلی است که می‌تواند منجر به بروز مسئله تورم یا باد کردن باتری گوشی شود. همیشه سعی کنید از شارژهای اورجینال و اصل خود استفاده کنید تا با مسئله گرم شدن بیش از حد باتری یا اورشارژ رو به رو نشوید. 

3- گوشی را در جای خنک و خشک نگه دارید:  باتری لیتیوم یونی نباید با آب در تماس باشد. همچنین باتری گوشی باید همیشه خنک نگه داشته شود تا بتواند بهترین بازده را ارائه کند. تماس باتری گوشی با آب یا قرار دادن آن در جاهای گرم  می‌توانند منجر به بروز مسئله تورم یا باد کردن باتری گوشی شوند.

4- تعویض به موقع باتری گوشی موبایل : بسیاری از کاربران اعتقادی به اتمام عمر باتری ندارند، در حالی که باتری های لیتیوم یونی بعد از 2 الی 3 سال بخشی قابل توجهی از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و عملا تعویض آن ها الزامی می‌شود. همچنین در خیلی از موارد دیده شده که کاربر می‌بیند که باتری گوشی وی ورم کرده اما چون مقدار این ورم ناچیز است، آن را نادیده گرفته و به همان صورت از گوشی استفاده می‌کند! این عوامل می‌توانند منجر به بروز تشدید مسئله تورم و باد کردن باتری گوشی شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم هر چند سال یک بار باتری گوشی خودتان را تعویض کنید.